Bábel Balázs érsek vezette Kalocsán az utolsó vacsora Szentmiséjét nagycsütörtökön a Nagyboldogasszony Főszékesegyházban.
A főpásztor szentbeszédét a nap tanításával kezdte. Ezen a napon hagyta ránk Jézus az egyházi rend szentségét és az Eucharisztiát. Nem pusztán egy alkalomra gyűjtötte össze a tanítványokat, hanem állandósította ajándékát. Nagy titok ez számunkra. Jézus búcsúzásában az Eucharisztiában itt hagyta önmagát. Meghosszabította a megtestesülést és velünk marad a világ végezetéig. Már az ősegyház nagy gonddal őrizte az Eucharisztiát. A hittanulók is csak a legvégén ismerhették meg az Eucharisztia titkát. A görög liturgia a mai napig őrzi a katekumenek távozzatok felszólítást. Az Eucharisztia nagy titok és kincs, melyet nem lehet egyszerűen odaadni, odavetni senki elé. Ebből adódhat az a jánosi hiány, ami a többi evangéliumban megvan. A többi evangélium a végén szól az Eucharisztia megalapításáról. János később írta meg evangéliumát, amikor már üldözések voltak. A keresztényekről embertelen dolgokat állítottak. A beavatottak tudták, hogy mit hagyott Jézus az utolsó vacsorán, a többiek előtt pedig maradhat titok. Ám a szolgálat szellemét komolyan kihangsúlyozta. Amikor Jézus a kenyérben és a borban odaadta magát, akkor kiüresítette magát. Már ezt tette a megtestesüléskor is, de ezen túlment az Eucharisztiában. Kiüresítette önmagát. Nem olyan megoldást választott, hogy mindig legyen, aki utána jön, hanem itt maradt a kenyér és a bor színében. A vacsorába már belevette másnapi keresztáldozatát és elővételezte a feltámadást is. Az Eucharisztiában ugyanis a feltámadt Jézus teste valósul meg. Ezt az áldozatot hozzuk jelenbe a Szentmisében. Ahol pedig áldozatot mutatnak be, ott szükség van a papságra. Ez a szentség próbára teszi a hitet. Isten létét elfogadni hittel viszonylag egyszerű. Emberi ésszel is rá lehet jönni az Isten létére. Még nagyobb hitet kíván, hogy Jézusról valljuk, benne megtestesült a második isteni személy. Még jobban próbára teszi hitünket, hogy egy kis darab ostya és egy korty bor színében valósan ott van Jézus Krisztus. Ezért a felkiáltás az átváltoztatás után: Íme hitünk szent titka! Misztérium, vagyis olyan titok, ami nem megfejthető. Nem tárul ki teljességében. Ebben áll az üdvösség megunhatatlansága. A fölséges Istenből egyre több megismerhető, de teljesen soha. A jelek megmutatják, hogy nem egyszerű emlékvacsoráról van szó. Maradandó szentség. Az ember földi életére is hatással van. Megtart a jóban, a szeretet hűségében. A betegek számára gyógyulást és megnyugvást ad, elfogadást az élet minden helyzetére. Az Eucharisztia változást ad az embernek. Jézus megígérte, hogy az Eucharisztia útravaló az üdvösségre.
Kalocsa-Kecskeméti Főegyházmegye
Fotó: Koprivanacz Kristóf